معرفی و شرایط

تعریف بیمه شخص ثالث

بیمه شخص ثالث یکی از انواع بیمه نامه هاست که به لحاظ اجباری بودن، بیشترین سهم را در میان انواع طرح های بیمه ای در کشورمان به خود اختصاص داده است.

تصور کنید، رانندگی شما با اتومبیل و یا موتورسیکلت باعث بوجود آمدن خسارت بدنی و یا مالی برای افراد دیگر باشد و در آن حادثه مقصر شناخته شوید، طبق قانون شما مسئول جبران این خسارت می‌باشید. ممکن است این خسارت مالی و یا خسارت بدنی باشد. در واقع بیمه شخص ثالث از انواع رایج بیمه های مسئولیت بوده که مسئولیت مدنی دارندگان وسائل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث را تحت پوشش قرار می‌دهد، این بیمه برای حمایت از همه زیان‌دیدگان حوادث رانندگی غیر از راننده مقصر در مقابل هزینه‌های درمان، خسارت و فوت تصویب گردید است.

داشتن بیمه‌نامه ‌شخص ثالث برای دارندگان همه وسایل نقلیه موتوری زمینی و ریلی (موتورسیکلت، سواری، مسافری و بارکش) خواه این افراد حقیقی باشند یا حقوقی اجباری و الزامی است و قوانین آن با هدف حمایت از اشخاص ‌زیان‌دیده در حوادث رانندگی تدوین گردیده است بنابراین پیش از استفاده از هر نوع وسیله نقلیه موتوری، اول با بازبینی بیمه‌نامه مسئولیت ‌شخص ثالث، از اعتبار آن برای پوشش دهی خسارت‌های جانی و مالی حوادث احتمالی مطمئن شوید.

شخص ثالث کیست؟

شخص ثالث یعنی همه افرادی (چه شخص حقیقی و چه شخص حقوقی) که وسیله نقلیه به آن‌ها خسارت جانی یا مالی وارد کرده باشد، به جز راننده مقصر در حادثه، هرچند در قوانین جدید بخشی به عنوان بیمه حوادث راننده هم گنجانده شده که مربوط به خسارت‌ها و هزینه‌های درمانی راننده مقصر می‌ باشد.

در اصل در این نوع از بیمه نامه 3 شخص وجود دارد :

شخص اول:  مالک خودرو که بیمه نامه را خریداری می کند .
شخص ثانی:  شرکت بیمه گر که بیمه نامه را می فروشد و در قبال آن متعهد است .
شخص ثالث:  فردی که از جانب خودرو چه از لحاظ جانی و یا مالی آسیب می بیند.

مفهوم دیه در بیمه شخص ثالث

دیه در بیمه نامه شخص ثالث به این معنی است که در صورت فوت و یا خسارت جانی راننده، سرنشینان وسیله نقلیه و یا اشخاص ثالث، شرکت بیمه دیه مورد نظر و تصویب شده در آن سال را با تایید کارشناسان خود به صورت کامل پرداخت خواهد کرد. این بیمه تمام هزینه های راننده و سرنشینان خودرو صدمه دیده، عابران پیاده و همچنین هزینه های راننده و سرنشینان خودرو مقصر را در بر می گیرد.

سقف پوشش حوادث راننده (مقصر) در بیمه شخص ثالث مبلغ 330 میلیون تومان و سقف پوشش جانی سایر حاثه دیدگان به مبلغ 440 میلیون تومان در سال 99 تعیین شده است.

همچنین بیمه شخص ثالث مشمول افزایش دیه در ماه های حرام نیز هست. در ماه های حرام سال (ذی حجه، ذی قعده، رجب و محرم) مبلغ یک سوم دیگر از دیه به یک دیه کامل، اضافه می شود.

مفهوم خسارت در بیمه شخص ثالث

اگر قصد داشته باشیم مفهوم «خسارت» را به صورت کلی در بیمه نامه ثالث توضیح دهیم، باید آن را به دو گروه تقسیم کنیم:

1    خسارت‌های جانی یا همان خسارت بدنی
2    خسارت‌های مالی یا همان خسارت مادی

خسارت‌های جانی بیمه شخص ثالث

به هر نوع آسیب جسمی که به اشخاص ثالث در اثر حوادث و توسط خودروی بیمه‌شده وارد شود و یا باعث مرگ فرد شود خسارت جانی گفته می‌شود. بیمه شخص ثالث خسارت‌های جانی را به وسیله پرداخت دیه یا ارش (ارش نوعی از دیه است که مقدار آن مشخص نشده و توسط پزشکی قانونی و رای دادگاه تعیین می‌شود) جبران می‌نماید. دیه به بروز هر نوع آسیب، شکستگی، نقص عضو و ازکارافتادگی (جزیی یا کلی ـ موقت یا دائم) یا فوت شخص ثالث تعلق می‌گیرد و توسط بیمه نامه ثالث فرد مقصر حادثه قابل پرداخت است.

خسارت‌های مالی در بیمه شخص ثالث

به هر نوع آسیب و خسارت که به اموال مردم (اشخاص ثالث) وارد شود، خسارت مالی گفته می‌شود. از مصادیق خسارت مالی می‌توان به خسارت‌های وارد شده به خودروها در تصادفات اشاره کرد؛ این خسارت‌ها توسط بیمه نامه ثالث مقصر حادثه قابل پرداخت است.

نداشتن بیمه شخص ثالث جرم محسوب می شود!!

در قوانین بیمه، داشتن بیمه شخص ثالث برای دارندگان وسایل نقلیه زمینی اجباری است و تردد با خودروی بدون بیمه نامه شخص ثالث جرم است. دارندگان وسایل نقلیه زمینی حتما باید سند مربوط به بیمه شخص ثالث را همراه خود داشته باشند و در صورت نیاز باید آن را به ماموران ارائه کنند. دوربین‌های نظارت ترافیکی بیمه خودروها را چک می‌کنند و همچنین ماموران وظیفه دارند در صورتی که راننده‌ای بیمه‌نامه شخص ثالث را همراه نداشته باشد، خودروی او را توقیف کنند.

برای لحظه‌ای تصور کنید که هنگام رانندگی تصادف کرده‌اید و آسیب‌های مالی (مثل تخریب خودرو) و یا جانی (مثل شکستگی یا جراحت‌های دیگری) به بار آورده باشید. در صورت نبود بیمه شخص ثالث هیچ تضمینی وجود ندارد که بتوانید هزینه این خسارات را پرداخت کنید. به همین منظور بیمه شخص ثالث برای حمایت از حقوق قربانیان تصادفات الزامی شده است.

روش محاسبه قیمت بیمه شخص ثالث

قیمت نهایی حق بیمه ‌شخص ثالث بر اساسی عوامل مختلفی تعیین می‌شود که در ادامه به شرح آن خواهیم پرداخت.

1- حق بیمه پایه ابلاغ شده توسط بیمه مرکزی

روش محاسبه قیمت بیمه شخص ثالث و میزان پوشش مالی و بدنی آن بر اساس دیه کامل یک انسان در ماه حرام است. قوه قضائیه هر ساله با انتشار بخشنامه ای میزان دیه کامل در ماه حرام را اعلام می‌کند. در سال 99 دیه کامل در ماه حرام ‌میلیون تومان و در ماه غیر حرام 330 میلیون تومان تعیین شده است. با توجه به این امر، اگر فوت در اثر حادثه رانندگی در یکی از ماه‌های قمری ذی‌القعده، ذی‌الحجه، محرم و رجب رخ دهد میزان دیه 440 میلیون تومان و در باقی ماه‌های سال 330 میلیون تومان محاسبه می‌گردد. بیمه مرکزی بر این اساس حداقل و حداکثر مبلغ حق‌بیمه‌را به شرکت‌های بیمه ابلاغ می‌کند. البته حق‌بیمه پرداختی می‌تواند با توجه به دلایلی مانند تخفیف‌ها و تغییر برخی از موارد موثر بر قیمت حق‌بیمه، کاهش یا افزایش یابد.

2- تخفیف عدم خسارت بیمه شخص ثالث

⦁ تخفیف ثالث

یکی از عوامل مهم تاثیر گذار بر قیمت نهایی حق‌بیمه و محاسبه قیمت بیمه شخص ثالث، تخفیف عدم خسارت بیمه است؛ در واقع قیمت بیمه با توجه به نحوه عملکرد مالک وسیله نقلیه می‌تواند افزایش یا کاهش پیدا کند.

تخفیف عدم خسارت به رانندگان و مالکانی تعلق می‌گیرد که تصادفی نداشته باشند و از بیمه خود استفاده کنند. به عنوان مثال اگر فردی در طول یک سال، در هیچ تصادفی مقصر نباشد و از بیمه شخص ثالث استفاده نکند، سال بعد 5 درصد تخفیف می‌گیرد. به عنوان مثال و با توجه به قوانین فعلی، اگر فردی 5 سال از بیمه شخص ثالث استفاده نکند، 20 درصد تخفیف می‌گیرد. در سال دهم این فرد می‌تواند 50 درصد تخفیف دریافت کند و در سال پانزدهم میزان تخفیف او به 70 درصد می‌رسد.

در قانون جدید تخفیف بیمه شخص ثالث به جای 8 سال این تخفیفات در 15 سال اعمال می‌شود.

جدول تخفیف بیمه شخص ثالث
 
تخفیف عدم خسارت                درصد
سال اول (سال دوم بیمه‌نامه)  5 %
سال دوم (سال سوم بیمه‌نامه)  10 %
سال سوم (سال چهارم بیمه‌نامه) 15 %
سال چهارم( سال پنجم بیمه‌نامه) 20 %
سال پنجم (سال ششم بیمه‌نامه) 25 %
سال ششم (سال هفتم بیمه نامه) 30 %
سال هفتم (سال هشتم بیمه‌نامه) 35 %
سال هشتم (سال نهم بیمه‌نامه) 40 %
سال نهم (سال دهم بیمه‌نامه) 45 %
سال دهم (سال یازدهم بیمه‌نامه) 50 %
سال یازدهم (سال دوازدهم بیمه‌نامه) 55 %
سال دوازدهم (سال سیزدهم بیمه‌نامه) 60 %
سال سیزدهم (سال چهاردهم بیمه‌نامه) 65 %
سال چهاردهم (سال پانزدهم بیمه‌نامه)  70 %

3- جریمه خسارت

جریمه دریافت خسارت به دو دسته مالی و جانی تقسیم شده است، در صورت تعدد دریافت خسارت، درصد جریمه بالاتر لحاظ می‌گردد.

جدول دریافت خسارت

دریافت خسارت در سال قبل جریمه خسارت مالی جریمه خسارت جانی
یکبار خسارت 20 30
دوبار خسارت 40 70
سه‌بار خسارت   100
چهاربار خسارت   100
       
 
4- کاربری خودرو

از دیگر عوامل تاثیرگذار بر قیمت نهایی حق‌بیمه شخص ثالث، کاربری خودرو، همچنین میزان ریسک خودرو برای رخ دادن حادثه رانندگی است. به عنوان مثال خودروهای آموزش رانندگی یا تاکسی‌ها، بیشتر در معرض حوادث رانندگی هستند و باید حق‌بیمه بیشتری را پرداخت کنند. کاربری‌‌های مختلف دیگری مانند کاربری صنعتی، آمبولانس، آتش‌نشانی، بارکش و … نیز تعریف شده است که سبب افزایش حق بیمه شخص ثالث می‌شود.

5- جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث

نقطه مقابل تخفیف عدم خسارت بیمه شخص ثالث، جریمه دیرکرد است و باعث افزایش حق‌بیمه می‌شود. همان‌طور که اشاره کردیم بیمه شخص ثالث برای تمامی دارندگان وسایل نقلیه موتوری اجباری است؛ درصورت دیرکرد تمدید بیمه ‌شخص ثالث خودرو، به صورت روزشمار مبلغی به حق بیمه اضافه خواهد شد. اضافه شدن جریمه دیرکرد به حق بیمه به صورت روز شمار تنها تا 365 روز محاسبه و اعمال می‌شود؛ به این صورت که جریمه دیرکرد بیمه‌نامه ‌شخص ثالث برای تأخیر بیشتر از یک سال ثابت خواهد ماند و تغییری نمی‌کند.

عوامل متعددی همچون شرکت بیمه، تعداد سیلندر ماشین‌های سواری، ظرفیت بار ماشین‌های بارکش و … در محاسبه جریمه روزانه دیرکرد بیمه ‌شخص ثالث تأثیر گذارند.

هزینه ای که تحت عنوان دیرکرد بیمه شخص ثالث به حق بیمه اضافه می شود به هیچ عنوان قابل تخفیف نبوده و کاهش یا حذف آن توسط نمایندگی دفتر بیمه تخلف محسوب می شود.

استثناهای بخشش جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث
تنها در صورت پایان اعتبار بیمه‌نامه ‌شخص ثالث در زمان توقف در پارکینگ نیروی انتظامی، جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث بخشیده می‌شود. در این صورت مالک خودرو با ارائه مدارک به شرکت بیمه از پرداخت جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث معاف شود.


6- تعهدات مالی شرکت بیمه

از دیگر موارد تعیین کننده حق‌بیمه، میزان پوشش مالی بیمه شخص ثالث است. میزان پوشش، تعهد مالی شرکت بیمه را در مقابل بیمه‌گذار تعیین می‌کند. بیمه مرکزی حداقل میزان پوشش مالی را برای سال 99، مبلغ 11 میلیون تومان تعیین کرده است. بیمه‌گذار با پرداخت حق‌بیمه بیشتر، می‌تواند پوشش مالی بالاتری را خریداری کرده و از خدمات بیشتری بهره‌مند شود. اگر فرض کنیم که در یک تصادف میزان خسارت وارده حدود 20 میلیون تومان باشد و بیمه گزار همان حداقل پوشش مالی را خریداری کرده باشد، حالا ملزم است که 9 میلیون تومان را شخصا پرداخت کند. این درحالی است که می توانست با پرداخت مبلغی بیشتر، پوشش مالی بالاتری را خریداری کند. در صورت تمایل به انتخاب پوشش‌های مالی بالاتر در بیمه شخص ثالث، می‌توان با مقایسه قیمت‌بیمه شرکت‌های مختلف، و بر اساس ملاک‌های مورد نظر بیمه‌گذار، بهترین گزینه را انتخاب کرد.

7- تخفیف شرکت بیمه

همان‌طور که اشاره کردیم، در ابتدای هر سال بیمه مرکزی حداقل و حداکثر حق‌بیمه را طی بخشنامه‌ای به شرکت‌‌های بیمه ابلاغ می‌کند. اما شرکت های بیمه می توانند طبق اختیارات خود و قوانین بیمه مرکزی، تخفیف هایی تا سقف %2.5 بر روی بیمه نامه شخص ثالث اعمال کنند .باید در نظر داشته باشیم، حتی با وجود اعمال تخفیف‌ثالث ، حق‌بیمه دریافتی نباید از حداقل حق‌بیمه‌تعیین شده توسط بیمه مرکزی کمتر باشد.

8- مدت اعتبار بیمه‌نامه

مدت اعتبار بیمه‌نامه ‌شخص ثالث می‌تواند از چند روز تا یک سال باشد. برخی از شرکت‌‌های بیمه، بیمه ‌شخص ثالث را به صورت روز شمار نیز ارائه می‌دهند. در کل خرید بیمه شخص ثالث به صورت سالانه مقرون‌به‌صرفه‌تر است. برای مثال قیمت بیمه‌نامه شش ماهه از نصف قیمت بیمه‌نامه یک ساله بیشتر است. چرا که بیمه‌‌های کوتاه مدت برای شرکت‌‌های بیمه ریسک بیشتری دارند.

9- سال تولید خودرو

باید پذیرفت که هر چه از عمر خودرو می گذرد، ریسک احتمال سانحه در آن بالا می رود .این اصل در محاسبه نرخ بیمه شخص ثالث خودرو نیز پذیرفته شده است. به این صورت که اگر سال تولید خودرو از 15 سال گذشته باشد، بابت هر سال 2% به نرخ بیمه نامه اضافه می شود. البته باید توجه داشت این افزایش حداکثر 10% است .

الحاقیه بیمه نامه شخص ثالث

در سال‌های گذشته بیمه‌گذارانی که سررسید بیمه‌نامه‌شان ابتدای سال شمسی نبود، با اعلام نرخ جدید حق‌بیمه از جانب بیمه مرکزی، موظف بودند مابه‌التفاوت حق‌بیمه را از طریق الحاقیه بپردازند تا بتوانند حداقل میزان پوشش مالی را برای بیمه‌نامه خود تهیه کنند. خوشبختانه در سال 96 الحاقیه حذف شده است و در صورت بروز حادثه، مابه‌التفاوت مبلغ خسارت ناشی از افزایش نرخ دیه و حق‌بیمه توسط صندوق خسارات بدنی پرداخته می‌شود و بیمه‌گذاران دیگر نگران خرید الحاقیه نخواهند بود.

از مزایای این قانون جدید می‌توان به افزایش خودکار میزان تعهدات شرکت‌‌های بیمه در صورت افزایش نرخ دیه اشاره کرد. بیمه‌گذار نیازی به دریافت الحاقیه بیمه‌نامه شخص ثالث و پرداخت هزینه اضافی نخواهند داشت.

البته نکته‌ای وجود دارد که باید حتما به آن توجه کنیم، خرید الحاقیه برای کسانی اجباری نیست که تاریخ سررسید بیمه‌نامه ثالث آن‌ها در ابتدای سال شمسی نباشد؛ اما با تغییرات قوانین و آیین‌نامه‌ها در صورت لزوم باید حتما برای بیمه‌نامه ثالث خود الحاقیه تهیه نماییم.

کوپن بیمه نامه شخص ثالث

تا پایان سال 96 به همراه برگه بیمه‌نامه ثالث علاوه بر مشخصات وسیله نقلیه و مالک، 4 کوپن اعتباری وجود داشت که در هنگام بروز حواث و در صورت لزوم پرداخت خسارت از این کوپن‌ها استفاده می‌شد. کوپن از ابتدای سال 97 از بیمه‌نامه حذف شد و در برخی بیمه‌نامه‌ها هنوز به صورت ظاهری وجود دارد اما قابلیت استفاده ندارند.

حال سوال اینجاست که با حذف کوپن هنگام بروز حوادث چه کنیم؟

از آنجایی که استفاده از بیمه‌نامه باعث کاهش تخفیف عدم خسارت بیمه شخص ثالث می‌شود در خسارت‌های کوچک ترجیحا از بیمه‌نامه ثالث استفاده نکنید؛ اما در صورت بروز حادثه اگر نیاز به استفاده از بیمه بود، کافی‌ست به نیروی انتظامی اطلاع داده و بعد از دریافت کروکی پلیس، یک کپی از بیمه‌نامه‌های فرد مقصر و زیان‌دیده رد و بدل شود تا مراحل پرداخت خسارت توسط شرکت بیمه‌گر انجام شود.

عواقب دیرکرد تمدید بیمه نامه شخص ثالث

در صورت دیرکرد تمدید بیمه شخص ثالث، علاوه بر عواقب مالی، مشکلات دیگری نیز وجود خواهد داشت که موجب صرف زمان زیادی می‌شود. از عواقب نداشتن بیمه‌نامه ‌شخص ثالث می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- توقف خودرو توسط پلیس راهنمایی و رانندگی
در صورت شناسایی خودروی فاقد بیمه شخص ثالث توسط پلیس راهنمایی و رانندگی، خودرو متوقف شده و به پارکینگ منتقل می‌شود. در این حالت شخص خاطی باید بیمه‌نامه ‌شخص ثالث دارای اعتبار تهیه کند و علاوه بر پرداخت جریمه دیرکرد، هزینه پارکینگ را نیز بپردازد.

2 – خسارت ناشی از حوادث رانندگی
در صورت نداشتن بیمه شخص ثالث در حوادث، اگر مالک خودرو مقصر باشد، می‌بایست کلیه هزینه‌ها را شخصا بپردازد. در صورت بروز حوادث منجر به فوت یا خسارات بدنی دیگر، خسارت‌های مالی جبران‌ناپذیری برای راننده مقصر در پی خواهد بود.

در صورت ‌مقصر نبودن راننده فاقد بیمه شخص ثالث در حوادث نیز ممکن است با مشکلات متعددی مواجه شود. در صورت بروز حادثه پلیس راهنمایی و رانندگی برای ارائه گزارش به مدارک هر دو طرف نیاز دارد. از سوی دیگر ممکن است شرکت بیمه طرف قرارداد با خودروی مقصر نیز، مشکلاتی در پرداخت خسارت به راننده ‌زیان‌دیده فاقد بیمه شخص ثالث به وجود آورد.

امکان خرید و فروش خودرویی که تحت پوشش بیمه شخص ثالث نیست وجود ندارد. در صورتی‌که مالک خودروی فاقد بیمه شخص ثالث قصد معامله آن را داشته باشد، ابتدا باید برای وسیله نقلیه خود بیمه شخص ثالث تهیه کند.

تمدید بیمه شخص ثالث

برحسب یک عادت قدیمی ‌افراد همه کار‌هایشان را دقیقه 90 انجام می‌دهند، این عادت را در مورد تمدید بیمه‌نامه ‌شخص ثالث فراموش کنید. بهتر است بدانید اگر در تمدید بیمه‌نامه ‌شخص ثالث وقفه ‌ایجاد شود باید جریمه پرداخت کنید.

بهترین زمان برای تمدید بیمه شخص ثالث یک هفته قبل از اتمام تاریخ اعتبار بیمه‌نامه است.

در مدت زمانی که بیمه‌نامه قبلی و جدید همپوشانی دارند اگر حادثه رانندگی رخ دهد از بیمه‌نامه قبلی استفاده می‌شود.

روش‌های انتقال بیمه شخص ثالث

ممکن است افراد قصد انتقال بیمه شخص ثالث خود را داشته باشند؛ که شامل انتقال تخفیف ثالث نیز می‌شود. در اینجا به برخی از راه‌های انتقال اشاره خواهیم کرد:

1- تمدید بیمه شخص ثالث با شرکت بیمه‌ای متفاوت

ممکن است بیمه‌گذار به دلایلی مانند تفاوت قیمت یا عدم رضایت از نحوه سرویس‌دهی شرکت بیمه و غیره، تمایل به تمدید بیمه شخص ثالث خود از طریق شرکتی دیگر داشته باشد. در این صورت روندی مشابه تمدید بیمه‌نامه از طریق شرکت قبلی انجام می‌شود. برای تمدید بیمه‌نامه می‌توان مدارک همیشگی را به شرکت منتخب ارائه داد.

درصورت تمدید بیمه‌نامه با شرکت متفاوت، تخفیف بیمه‌نامه ‌شخص ثالث دارای تخفیف عدم خسارت از بین نمی‌رود.

2 – انتقال بیمه شخص ثالث به مالک جدید خودرو

بیمه نامه شخص ثالث می‌تواند متعلق به ‌شخص یا خودرو باشد. در صورت معامله خودرو مالک جدید خودرو می‌تواند بیمه‌نامه را به نام خود ثبت کند که در این صورت الحاقیه‌ای ضمیمه بیمه‌نامه می‌شود مبنی بر تغییر مالک بیمه‌نامه و یا می‌تواند مشخصات بیمه‌نامه را تغییر ندهد چرا که شماره شاسی خودرو در بیمه‌نامه درج شده است و از آن‌جایی که کارت خودرو به نام مالک جدید است مشکلی پیش نخواهد آمد.

نحوه انتقال تخفیف بیمه نامه شخص‌ثالث

انتقال تخفیف ثالث بیمه‌نامه خود به خودروی دیگر به دو صورت امکان‌پذیر است.

1. ممکن است فرد قصد داشته باشد که تخفیف عدم خسارت بیمه‌نامه‌اش را به شخص دیگری انتقال دهد. در این حالت انتقال تخفیف ثالث تنها در بین اعضای یک خانواده و بین مادر، پدر و فرزندان امکان‌پذیر است.

2. در مورد دیگر ممکن است فرد قصد فروش خودروی خود را داشته باشد. در این حالت می‌تواند تخفیف بیمه‌نامه خود را به خودروی جدید خود انتقال دهد.

در انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث، امکان انتقال تخفیف ثالث تنها برای خودروهایی با کاربری مشابه امکان پذیر است. برای مثال امکان انتقال تخفیف ثالث از بیمه‌نامه خودرویی با کاربری بارکش به خودرو با کاربری سواری وجود ندارد.

روش اعلام گم شدن بیمه شخص ثالث

در نگهداری از اصل بیمه‌نامه ‌شخص ثالث باید دقت فراوان داشته باشیم؛ زیرا درصورت گم شدن اصل بیمه‌نامه، بیمه‌نامه المثنی صادر نمی‌شود و شرکت بیمه‌گر صرفا ‌گواهی مفقودی بیمه‌نامه را صادر می‌کند.

در ابتدا فرد باید بداند که بیمه‌نامه شخص ثالثش از کدام شرکت بیمه صادر شده است. ممکن است بیمه‌گذار خودروی خود را با بیمه ‌ثالث خریداری کرده باشد و یا به هر دلیل دیگری فراموش کرده باشد که شرکت بیمه‌گر خودرو کدام شرکت است. با در اختیار داشتن هر یک از موارد شماره پلاک، شماره شاسی، شماره موتور یا شماره بیمه‌نامه، می‎توان از طریق وبسایت بیمه مرکزی استعلام گرفت و شرکت بیمه‌گر را شناسایی کرد.

برای دریافت گواهی بیمه ثالث، شخص باید با سند خودرو و کارت شناسایی به مجتمع‌های بیمه مراجعه کند.

پس از استعلام وضعیت سالهای عدم خسارت بیمه گم‌شده و یا خسارت احتمالی توسط شرکت بیمه گواهی جدید صادر می شود. در صورتی‌که بعد از دریافت گواهی، بیمه‌گذار در حادثه رانندگی مقصر شناخته شود و بخواهد از بیمه شخص ثالث خود استفاده کند نیز باید گواهی را به شرکت بیمه یا نمایندگی بیمه ارائه دهد تا وضعیت به‌روز‌شده استفاده از بیمه‌نامه روی آن درج شود.

دریافت گواهی بیمه شخص ثالث در صورتی‌که مدارک ارائه‌شده کامل باشد زمان بسیار کمی می‌برد. و از لحاظ هزینه نیز هیچ نمایندگی یا سازمانی اجازه دریافت هزینه در قبال صدور گواهی بیمه ‌شخص ثالث را ندارد و دریافت گواهی رایگان است.

ارزش قانونی این گواهی هیچ تفاوتی با اصل بیمه‌نامه ندارد. ‌نمایندگی بیمه تعداد کوپن‌‌ها و تخفیف عدم خسارت و مشخصات دیگر بیمه‌نامه قبلی را استعلام می‌کند. و در گواهی بیمه ‌شخص ثالث درج می‌کند. در صورتی‌که بعد‌ها شخص در حادثه رانندگی دچار خسارت شود الحاقیه‌ای مبنی بر استفاده از بیمه ‌شخص ثالث و از بین رفتن تخفیف عدم خسارت ضمیمه گواهی بیمه خواهد شد.
این مطلب را با دوستان تان به اشتراک بگذارید :