انواع بیمه عمر

انواع بیمه عمر

بیمه عمر یکی از طرحهای به‌روز شده بیمه‌ای هست که شرایط و مزایای بیمه ای متفاوتی دارد.مهم‌ترین و اصلی‌ترین هدف از طراحی و پیاده سازی این بیمه نامه‌ها را میتوان تامین نیازهای معیشتی مناسب افراد جامعه در آینده نزدیک و همچنین تامین آینده با ریسک کمتر جانی عنوان کرد. این تامین نیاز معیشتی و ریسک کمتر جانی موجب دور شدن انواع دلنگرانی‌ها و کاهش میزان اضطراب در افراد جامعه و در نتیجه در کل جامعه خواهد شد. شرایط متفاوت موجود در پرداخت حق بیمه عمر موجب شده تا دامنه وسیعی از شرایط پوششی درمانی و ریسک‌های جانی و تامین معیشتی بیمه ای در آن وجود داشته باشد.
همچنین از طرف دیگر بیمه عمر باعث جمع آوری پول های خرد و سرمایه گذاری در اقتصاد و در نتیجه توسعه کشورها شده است.
بیمه های عمر بر اساس انواع ریسک موجود:
در اصل بیمه عمر و زندگی 2 نوع ریسک را در زندگی افراد پوشش میدهند که شامل موارد ذیل میباشند:
1-ریسک فوت(فوت ناگهانی): این ریسک بطور خواص در مورد فوت سرپرست خانواده از اهمیت خاص و بالایی برخوردار است.
2-ریسک حیات(طول عمر بیش از حد انتظار): در برابر خطر فوت، این خطر نیز وجود دارد که در آن فرد در اثر طول عمر زیاد، در شرایط سخت اقتصادی و اجتماعی قرار گیرد.
بنابراین بر اساس این دیدگاه‌ها و برای پوشش دادن به این ریسکها،بیمه عمر در سه نوع زیر تقسیم بندی می‌شوند:
بیمه عمر به شرط فوت (همراه با پوشش فوت)
بیمه عمر به شرط حیات (همراه با پوشش حیات)
بیمه عمر به شرط فوت و حیات (همراه با پوشش های فوت و حیات یا بیمه عمر مختلط)
بیمه عمر و سرمایه گذاری(بیمه عمر مختلط) یا بیمه زندگی که بیشتر در سطح جامعه از آن می شنویم همان بیمه عمر به شرط حیات است و قراردادی است که به موجب آن شرکت بیمه تعهد میکند تا در صورت فوت ویا حیات شخص بیمه شده مبلغی را به صورت یکجا یا مستمری به استفاده کننده از سرمایه بیمه نامه پرداخت نماید.
بیمه های عمر بر اساس ماهیت بیمه عمر:
شکل دیگر تقسیم بندی بیمه های عمر یا بیمه زندگی این است که بر اساس ماهیت بیمه عمر و یا از دیدگاه فنی آنها را دسته بندی کنیم.بنابراین ممکن است نوع ریسکی که این بیمه ها پوشش می دهند دارای هم پوشانی و کاور کردنهایی نیز باشد، اما چون ماهیت وجود و جان انسان ها را نمی توان قیمت گذاری کرد تمامی انواع بیمه‌های عمر می توانند کاربرد های زیادی داشته باشند.
بیمه های عمر بر اساس ماهیت بیمه:
 1ـ بیمه عمر ساده زمانی:
بیشترین استفاده این نوع بیمه نامه در شرکتهای بزرگ است. این شرکتها با خرید این بیمه نامه، کارمندان خود را در شرایطی که ممکن است این کارمندان در اثر فوت‌های زودرَس برای شرکت و خانواده خود هزینه هایی در بر داشته باشند بیمه میکنند. در واقع بسیاری از این نوع پوشش های بیمه ای به عنوان بیمه عمر گروهی برای شرکتها صادر میشوند.
بیمه‌ عمر در صورت‌ فوت‌ و همان بیمه‌ عمر ساده‌ زمانی‌، یک نوع‌ از بیمه‌ های اشخاص‌ محسوب میشوند‌ که‌ در آن پوشش‌‌های بیمه‌ای‌ برای‌ مدت‌ مشخصی‌ ارائه‌ می‌شود. سرمایه‌ بیمه‌ عمر ساده زمانی‌ بیمه‌ شده‌ در طول مدت ‌اعتبار بیمه نامه قابل‌ پرداخت‌ است‌ و در صورتی‌ که‌ بیمه‌ شده‌ تا پایان‌ قرارداد در قید حیات بوده و فوت نکند وجهی ‌بابت‌ تعهدات‌ بیمه‌گر به‌ بیمه‌گذار پرداخت‌ نمی‌شود. این‌ نوع بیمه‌نامه‌ها برای‌ مدت های‌ کمتر از یک ‌سال‌ و تا چندین‌ سال‌ صادر می‌شوند.
  بیمه تمام عمر
این نوع بیمه نامه در حال حاضر در  ایران ارائه نمیگردد.
در این بیمه نامه‌ها، ‌شرکت بیمه تعهد میکند در صورت فوت بیمه شده در هر زمان سرمایه درج شده در بیمه نامه را به استفاده کنندگان یا وراث قانونی او پرداخت نمایید، مدت این بیمه نامه نامحدود است و شرکت بیمه در برابر دریافت حق بیمه، بطور مادام العمر تعهد میکند که هر زمانی و به هر علتی بیمه شده فوت کند به تعهدات خود مبنی بر پرداخت سرمایه فوت به ذی نفعان بیمه نامه اقدام نماید.
بیمه عمر مانده بدهکار
این نوع بیمه نامه ها،بیمه نامه هایی هستند که اغلب بانکها و موسسات مالی، در حین پرداخت وام برای وام گیرندگان خود درنظر میگیرند.
در این نوع  بیمه نامه، سرمایه بیمه نامه با گذشت زمان کاهش پیدا خواهد کرد. این بیمه نامه یک بیمه نامه جدید به حساب میآید و از سوی بانکها برای افراد دریافت کننده وام الزامی شده است. این نوع بیمه نامه امروزه کاربردهای بسیار زیادی دارد زیرا خیلی از بانکها و موسسات مالی به افراد درخواست کننده وام و تسهیلات مالی پرداخت می کنند و درصورتی که این افراد فوت کنند، در خیلی از اوقات خانواده آنها قادر به باز پرداخت اقساط وام نخواهند بود و ممکن است بانک یا موسسه وام دهنده از وثیقه ارائه شده نسبت به طلب خود استفاده نماید و خانواده وام گیرنده تحت فشار قرار بگیرد.کاملا واضح و روشن است که این رویداد علاوه بر ابعاد فردی دارای ابعاد اجتماعی بسیار زیادی است. در جهت رفع و حل این مشکل فرد وام گیرنده میتواند با پرداخت حق بیمه ای بسیار کم و ناچیز این بیمه نامه را تهیه کرده و چنانچه در طول مدت بازپرداخت اقساط وام فوت کند الباقی مانده اقساط وام توسط شرکت بیمه به بانک پرداخت میشود و خانواده این فرد با مشکل بازپرداخت اقساط باقیمانده روبرو نخواهند شد. این بیمه نامه بصورت گروهی نیز قابل ارائه می‌باشد و بانکها می توانند همه‌ی وام گیرندگان خود را تحت پوشش این بیمه نامه قرار داده تا از مزایای آن بتوانند استفاده کنند.
بیمه عمر و پس انداز یا بیمه زندگی مختلط
این بیمه نامه‌ها در واقع کامل و جامع‌ترین نوع بیمه‌های عمر در دنیا محسوب می‌گردد. زیرا در این نوع از بیمه  نامه‌های عمر چنانچه بیمه شده در مدت زمان بیمه فوت نماید در صورتی که حق بیمه ها را بطور کامل پرداخت کرده باشد سرمایه درج شده در بیمه نامه بعلاوه اندوخته بیمه نامه (( ذخیره ریاضی )) و سرمایه ای که از محل مشارکت در منافع ایجاد گردیده است به استفاده کنندگان یا وراث قانونی پرداخت خواهد شد و چنانچه بیمه شده تا انتهای مدت زمان بیمه نامه در قید حیات باشد، ذخیره ریاضی بعلاوه سرمایه بوجود آمده از محل مشارکت در منافع به بیمه شده پرداخت میگردد. پس در نتیجه در این بیمه‌ها چه بیمه شده در مدت زمان بیمه فوت کند و یا تا پایان مدت زمان بیمه در قید حیات باشد شرکت بیمه‌گر تعهد به بازپرداخت سرمایه بیمه نامه به استفاده کنندگان بیمه نامه را دارد.
این مطلب را با دوستان تان به اشتراک بگذارید :